
Przepisy pozwalają na używanie świateł do jazdy dziennej, oznaczanych czasem jako DRL (daylight running lights), zamiast mijania w czasie od świtu do zmierzchu, o ile przejrzystość powietrza nie jest ograniczona.
Światła do jazdy dziennej poprawiają bezpieczeństwo, ale trzeba pamiętać, że nie zastępują świateł mijania!
Światła do jazdy dziennej prawie wcale nie oświetlają drogi z powodu niewielkiej mocy oraz budowy odbłyśnika (lub odbłyśników). Służą one głównie do tego, żeby oszczędzać energię (zamiast ok. 140-200 watów pobieranych przez światła mijania i pozycyjne, zużywają zazwyczaj tylko 12-20 W).
Sposób i miejsce montażu
Oświetlenie DRL nie może być zamontowane przypadkowo, określają to odpowiednie przepisy. Zgodnie z nimi światła do jazdy dziennej powinny być umieszczenie z przodu, nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu. Wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Powinny być umieszczone na wysokości od 250 do 1500 mm. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światła mijania lub drogowe, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
Montaż kiepskiej jakości świateł do jazdy w dzień – spowoduje, iż nie spełnią swojej funkcji, mogą też irytować innych użytkowników drogi.
Jeżeli jesteś zdecydowany na instalację świateł do jazdy dziennej zapraszamy do kontaktu, wspólnie wybierzemy optymalne rozwiązanie dla Ciebie.
Homologacja
Jeżeli zdecydujesz się na montaż świateł do jazdy dziennej, warto zwrócić uwagę aby miały one homologację. Jak to sprawdzić? Na obudowie musi znaleźć się oznaczenie „RL” oraz znak homologacji z literą E i liczbą. Jeśli policjant podczas kontroli nie znajdzie tych oznaczeń, skończy się na mandacie za niewłaściwe używanie świateł.
Brak odpowiedniej homologacji lub nieprawidłowy montaż grozi mandatem i zatrzymaniem przez policję dowodu rejestracyjnego. Mandat może wynieść nawet 500 zł.
Światła do jazdy dziennej w kierunkowskazach

Najlepsze są takie rozwiązania, które nie wymagają dodatkowej ingerencji w postaci wycinania otworów w zderzaku czy zastępowania świateł przeciwmgłowych dziennymi LED-ami.
Ciekawym rozwiązaniem jest montaż świateł do jazdy dziennej w kierunkowskazach. Estetyka takiego rozwiązania jest na wysokim poziomie, a przeróbki są ograniczone do minimum. Nie trzeba niczego modyfikować , lub rezygnować ze świateł przeciwmgielnych.
Takie system, co do zasady, jest legalny w samochodach posiadających to rozwiązanie fabrycznie. W czasie jazdy świecą białe LED-y, natomiast włączenie kierunkowskazu wyłącza białe światło dzienne po odpowiedniej stronie, a w to miejsce włącza się pomarańczowy kierunkowskaz.
Ale co w przypadku samochodów, które nie są wyposażone w takie rozwiązanie fabrycznie? Czy takie rozwiązanie będzie legalne?
Odpowiedź brzmi: nie, jeśli ich montaż polega na przerobieniu standardowego klosza, zawierającego standardową żarówkę. Chodzi bowiem o przepisy homologacyjne. Homologacja zwykłego klosza obejmuje użycie standardowej żarówki, a nie światła LED. Wstawienie zamiast niej głowicy z diodami białymi i pomarańczowymi jest niezgodne z polskimi przepisami.
Jakie są konsekwencje takiej przeróbki? Jeśli policjant w czasie kontroli zauważy niezgodne z przepisami oświetlenie, zatrzyma dowód rejestracyjny. Może również nałożyć nawet 500 zł mandatu za przeróbki.
Druga sytuacja to okresowe badanie techniczne – samochód go nie przejdzie Kopen Anvistat (Lipitor) Zonder Recept Online , mając niehomologowane światła.