Zawieszenie
Zawieszenie – typowe usterki
W razie podejrzenia usterki czy też awarii zawieszenia, warto odwiedzić warsztat samochodowy lub stację diagnostyczną, aby ustalić dokładną przyczynę problemów.
O czym trzeba pamiętać? Części zawieszenia wymienia się parami. Nawet wtedy, gdy uszkodzeniu lub zużyciu uległa tylko jedna część, po jednej stronie auta. Dotyczy to np. amortyzatorów, wahaczy, łączników stabilizatora itd. Każda naprawa układu zawieszenia wymaga sprawienia i ustawienia geometrii zawieszenia.
Łączniki stabilizatora to najtańsze i jednocześnie najczęściej psujące się części zawieszenia. Łączniki stabilizatora spajają stabilizator z wahaczem, albo z kolumną MacPhersona. Mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy po łukach. W skład łączników stabilizatora wchodzą dwa przeguby kulowe i to one ulegają uszkodzeniom. Objawy awarii to głuche stuki z zawieszenia pojawiające się podczas jazdy po nierównym terenie.
Tuleje stabilizatora są częścią obejm mocujących stabilizatory do nadwozia samochodu. Objawy awarii tulei stabilizatora to skrzypienie i hałas słyszalny z przedniej osi podczas jazdy po nierównościach. Wymagają wymiany zazwyczaj po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.
Wahacze to jedna z najważniejszych części zawieszenia współczesnych samochodów. Są odpowiedzialne za prowadzenie poszczególnych kół. Im lepsze i bardziej komfortowe zawieszenie, tym więcej wahaczy (stąd nazwa: zawieszenie wielowahaczowe). W ich skład wchodzą tuleje metalowo-gumowe (tuleje wahacza) oraz sworznie wahacza. W przypadku uszkodzeń w niektórych wahaczach można wymienić uszkodzone tuleje albo sworznie. Są również wahacze, które wymienia się w całości. Nawet jeśli w danym modelu wahacza można wymienić tuleje albo sworznie, warto najpierw sprawdzić, ile kosztuje cały nowy, kompletny wahacz. Może się okazać, że wymiana samych tulei, ze względu na wysoki koszt, jest nieopłacalna. Same wahacze mogą zostać zaatakowane przez korozję. Mogą również ulec skrzywieniu w wypadku. Tuleje wahacza (tuleje metalowo-gumowe albo silentblocki) to przeguby, dzięki którym wahacz może się poruszać. Uszkodzenie tulei wahacza może objawiać się na różne sposoby. Mogą to być stuki podczas jazdy po nierównościach, skrzypienie, szarpanie w trakcie ruszania, a także gorsze prowadzenie.
Sworzeń wahacza to przegub kulowy łączący wahacz ze zwrotnicą koła. Objawy awarii sworznia wahacza to wyczuwalne pogorszenie prowadzenia oraz hałas podczas jazdy – najczęściej stukanie. Lekceważenie awarii sworznia wahacza może zakończyć się tragicznie. W trakcie jazdy zużyty przegub gumowy może pęknąć i spowodować wypięcie się koła w trakcie jazdy.
Tylne belki to niezwykle popularne rozwiązanie, stosowane w zawieszeniach tylnej osi samochodów miejskich, kompaktowych i SUV. W tylnych belkach najczęściej dochodzi do uszkodzenia tulei metalowo-gumowych, za pomocą których belki są mocowane do nadwozia. Objawy awarii tulei tylnej belki to przede wszystkim hałas i stuki podczas jazdy po nierównościach. Pojawiają się również takie problemy jak pogorszenie prowadzenia.
Tylne belki, stosowane w samochodach francuskich cierpią na inne problemy. Tu najczęściej psują się łożyska igiełkowe. Objawy awarii tylnych belek w autach francuskich to hałas podczas jazdy (stuki), nienaturalne pochylenie górnej albo dolnej części tylnych kół w stronę nadwozia lub przechylenie samochodu w jedną stronę.
Objawy awarii zawieszenia hydropneumatycznego (stosowanego między innymi w Citroenach) to sztywna praca zawieszenia, opadanie tyłu albo przodu auta.
Objawy awarii zawieszenia pneumatycznego (stosowanego w najbardziej luksusowych samochodach klasy premium) to ciągła praca kompresora i podwyższone zużycie paliwa, a także opadnięcie auta i niemożność jego samodzielnego podniesienia się.
Awarie zawieszenia należy usuwać jak najszybciej. Jazda z uszkodzonym zawieszeniem to igranie z własnym bezpieczeństwem.
Najnowsze komentarze