Układ hamulcowy
Układ hamulcowy
Z uwagi na bezpieczeństwo podróżowania każdy kierowca powinien regularnie kontrolować stan układu hamulcowego i bezzwłocznie usuwać każdą, nawet najmniejszą usterkę!
W zależności od rodzaju uszkodzenia możemy zaobserwować następujące objawy niesprawności układu: drgania kierownicy podczas hamowania, sprężysty pedał hamulca, ściąganie samochodu w czasie hamowania, piszczenie hamulców czy wpadanie pedała hamulca w podłogę.
Najczęściej spotykane awarie elementów układu hamulcowego to:
- Uszkodzenie klocków hamulcowych – ma związek z nierównomiernym ich zużywaniem się – ścieraniem, lub przegrzaniem. Zużywanie klocków hamulcowych, wykonanych z materiału podatnego na ścieranie, przyspiesza się, jeśli są różnej wielkości. Dlatego zawsze należy wymieniać klocki we wszystkich kołach jednocześnie, a na pewno na tej samej osi. Niszczenie klocków obserwujemy, gdy dociskają zbyt mocno do zużytych tarcz hamulcowych. Również nieprawidłowa technika prowadzenia pojazdu, gdy zbyt rzadko wykorzystuje się hamowanie silnikiem, przyspiesza zużycie klocków hamulcowych.
- Zużycie tarcz hamulcowych – wykonane z wytrzymałego metalu, współdziałają z klockami hamulcowymi, by poprzez tracie doprowadzić do unieruchomienia kół. Objawem ich niszczenia są rowki pojawiające się z czasem na ich powierzchni za sprawą przedostających się zanieczyszczeń z drogi: żwiru, kamyków. Jako że wyprodukowane są z metalu, to nie są odporne na korodowanie. Mimo że odporne są na wysokie temperatury, do których dochodzi podczas tarcia, to może też je zniszczyć przegrzanie wywołane awarią tłoczka hamulcowego.
- Wyciek płynu hamulcowego – następuje w przypadku niesprawnych przewodów. Jednak sam płyn traci wraz z eksploatacją samochodu swoje właściwości. Jest to substancja wyprodukowana na bazie higroskopijnego glikolu, przez co z czasem zmieniają się proporcje w jej składzie. Zwiększony poziom wody obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego i sprawia, że przestaje spełniać swoje funkcje. A to jego skład i ciśnienie umożliwiają sprawne dociskanie klocków hamulcowych do tarcz i odbijanie się od nich.
W zakres usług wchodzą:
- sprawdzenie układu hamulcowego,
- wymiana elementów ciernych układu hamulcowego,
- wymiana płynu hamulcowego oraz przewodów hamulcowych, zarówno elastycznych jak i miedzianych.
Najnowsze komentarze