Układ chłodzenia
Układ chłodzenia – typowe awarie
Nieprawidłowości dotyczą przegrzewania lub niedogrzewania układu, a także wycieków płynu.
Większość usterek układu chłodzenia ma podłoże mechaniczne. Zdarzają się też awarie systemów elektronicznych, choć występują zdecydowanie rzadziej.
Uszkodzenie węża lub chłodnicy może prowadzić do wycieków płynu chłodzącego. Wymiana węża nie jest skomplikowana, ani specjalnie droga – koszt to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych. Chłodnica to już wydatek na poziomie kilkuset złotych. Rozwiązaniem może być wybór elementu używanego, pochodzącego z demontażu.
Do poważniejszych awarii układu chłodzenia należy uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Objawy to m.in. niedobór płynu w zbiorniczku wyrównawczym, pęcherzyki powietrza z olejem w zbiorniczku wyrównawczym, wzrost ciśnienia w układzie chłodzącym oraz charakterystyczna maź w oleju, świadcząca o przedostawaniu się płynu chłodzącego do oleju lub komory spalania. Tu koszt – w zależności od modelu pojazdu – może wynieść kilka tysięcy złotych.
Częstą awarią jest zablokowanie termostatu w pozycji zamkniętej, co uniemożliwia dopływ cieczy do chłodnicy. Awarię można rozpoznać po tym, że górny wąż wyprowadzający ciecz z chłodnicy jest zimny.
Główne elementy naprawy układu chłodzenia to:
- chłodnica,
- system grzewczy,
- gumowe przeciekające lub zablokowane wężyki,
- uszkodzona pompa wody,
- zsunięty pasek pompy wodnej.
Najnowsze komentarze